4 sterren·Literaire thriller

Het gewicht van de haat – Jo Claes

Korte inhoud:

November 2015, Leuven engageert zich om tweehonderdvijftig Syrische vluchtelingen op te vangen, maar dat stuit op hevig protest. De buurtbewoners organiseren betogingen, de ultrarechtse partij Leuven Eerst zet het stadsbestuurd onder druk, de bevolking valt uit elkaar in voor- en tegenstanders.

Wanneer op enkele dagen tijd twee mensen in het opvangcentrum worden vermoord, krijgt hoofdinspecteur Thomas Berg de opdracht om de zaak te onderzoeken. Alles wijst erop dat de dader of daders de Syrische vluchtelingen uit de stad willen, tot een allochtone inwoner van Leuven wordt vermoord.

Vanaf dat ogenblik vermoedt Berg dat er meer aan de hand is, zeker wanneer nog een Leuvenaar van vreemde origine om het leven wordt gebracht en hij een bizarre ontdekking doet: de moorden werden allemaal volgens een vast patroon gepleegd. Het motief dat zich langzaam maar zeker aftekent, is gruwelijker dan hij ooit voor mogelijk had gehouden.

Mijn mening:

Was dat omdat hij te weinig had geslapen? Vermoeidheid was voor het brein wat cataract was voor het oog. Zoals je zicht wazig werd, vertroebelde je denken.

Weer een goed (ont)spannend Jo Claes-boek! De boeken zijn altijd zo goed dat ik helemaal mee ga in het verhaal. Het begin van het boek speelt zich af op de Centrale werkplaatsen in Kessel-lo en laat dat net te plaats zijn waar ik nu woon. Ondanks dat ik hier woon en ik dus heel goed besef dat het verhaal niet echt is, zit ik er toch helemaal in.
Ik had alleen verwacht dat de vriendin van Thomas Berg een grotere rol zou spelen en dat er ergens een verband zou worden gelegd tussen Leuven en Gent. De laatste 30 pagina’s wou ik ook wel echt weten wie het gedaan had en vond ik het allemaal wat lang duren maar toch knap hoe Berg zijn zaken opgelost krijgt!

Vroeg of laat, in elk onderzoek, gebeurde er iets wat een kettingreactie tot gevolg had, een soort domino-effect waarbij de ene steen de andere omverduwde tot de hele rij tegen de vlakte ging. Het vreemde daarbij was dat je achteraf nooit begreep waarom het zo lang had geduurd voor dit proces in werking trad, al moest een verklaring daarvoor niet ver worden gezocht: zolang de eerste steen te veraf stond van de volgende, had het geen enkel effect dat hij omviel. Pas wanneer je hem dicht genoeg bij de tweede schoof, waren de gevolgen onafwendbaar.

ISBN: 978-90-892-4597-7
Aantal pagina’s: 407
Uitgeverij Houtekiet

Een gedachte over “Het gewicht van de haat – Jo Claes

Plaats een reactie